2022 Plango – CBR – Prijzen

Plango

Plango, wordt gebruikt door Rijschool Oirschot. Wat is dat?

Het is een mooi systeem voor de leerling. Waarom?

  • Leerling kan zelf de les inplannen
  • Leerling kan terugkijken welke lessen er zijn geweest
  • Leerling kan de les voorbereiden met theorie in de app
  • Leerling kan de les nalezen (informatie ingezet door instructeur)
  • Leerling kan het aantal facturen inzien
  • En nog meer, maar tot zover heb ik het systeem ingesteld voor Rijschool Oirschot

Plango, wordt gebruikt door Clea van Rijschool Oirschot.

Wat doet de instructeur met dit leerling volg systeem?

  • Vorderingen van de leerling online vastgeleggen
  • Gegevens van de leerling altijd bij de hand (op GSM)
  • Back-up altijd op server van Plango
  • Snelle en adequate vriendelijke hulp van Plango
  • Plango bouwt hun software zelf en met goede tips van de rijschoolhouder uit
  • Mogelijkheid tot maken koppeling rijschoolplanning en het administratieve systeem van CBR
  • Mogelijkheid tot versturen standaard berichten
  • Mogelijkheid leerlingen te sorteren op een groep

Een rijschoolhouder moet dus meer kunnen dan les geven.

Deze moet ook zorgen dat:

  • Het systeem functioneert, dat vergt inspanning en tijd
  • De juiste info in de app (soms extra info zoals een voorval of gemaakte grap in de les) kan de aansluiting op de vervolg les verbeteren
  • Herhalen van opmerkingen uit de vorige les, verduidelijkt waar op gelet moet worden en wat er verbeterd kan worden
  • En natuurlijk nog veel meer

CBR planning

Examen B of RIS examen B

(Rij-opleiding In Stappen)

Begin 2022 konden de leerlingen weer volop plannen voor de theorie examens gelukkig. Keerzijde was wel dat er 8 tot 10 leerlingen tegelijk zich aanmelden om te beginnen terwijl ik als rijschoolhouder amper examens kon plannen voor de praktijk. En als er niemand afvalt van de rijleslijst, hoe kun je er dan zoveel toevoegen? Noodgedwongen om de week gaan lessen, zodat examen-klaar leerlingen niet te veel zouden lessen, en theorie-klaar leerlingen tenminste wel konden beginnen. Bedankt leerlingen en ouders voor jullie begrip, daar was ik heel blij mee. Echter, CBR, dat kostte me wel weer behoorlijk wat tijd om het uit te leggen! Maar ja, duidelijkheid naar de klant, heel belangrijk !!!

Gelukkig zijn er nieuwe examinatoren bij gekomen, en er zijn oudere examinatoren die na hun pensioen nog terug komen om te ondersteunen, er zijn examinatoren die extra uren maken.. helaas hebben we nog steeds een tekort ..

Bij het CBR zijn conservatieve examinatoren (zij nemen een standaard examen af) en de RIS examinatoren (vernieuwde examens). Voor mijn leerling en maakt dat niet veel uit, want sturen naar zelfstandigheid zodat ze veilig en doorstromend in de jungle van het verkeer kunnen overleven is een must, en zo kijkt het CBR daar ook naar.

Vernieuwend is dus misschien niet de juiste bewoording. Het is wel de bedoeling dat nieuwe bestuurders zich beter bewust worden van de grote verantwoordelijkheid die ze dragen als bestuurder. Denk aan verdraagzaamheid, conditie auto, milieu bewust, defensieve rijstijl, aanpassen aan weersomstandigheden, rijden met navigatie. In begin van de RIS, gingen de RIS leermiddelen daar zeker uitgebreider op in, waarschijnlijk zit dat nu al meer op 1 lijn. Mijn wens is, dat het CBR op korte termijn integreert, zodat er 1 soort B examen komt, wat door elke examinator kan worden afgenomen.

Op zijn ergst was de examenreserveringstijd bij CBR 6 maanden, uiteindelijk weer terug naar 6 weken en toen weer naar 3,5 maanden, en nu.. wie zal het zeggen. Intussen afwachten wat er vrijvalt, snel checken of de leerling kan en of de leerling dan klaar is, of dat ik nog een les moet verschuiven om de examenkandidaat op het laatste detail scherp te zetten.. en dat alles om examen-klaar leerling niet te veel te laten lessen, maar ook zeker niet te weinig. Voor sommige wijzigingen in het systeem van het CBR, heb ik een service medewerker nodig van het CBR, kost meer tijd, maar het kan niet anders. Als ik mag kiezen, geef mij maar het systeem van Plango.. ja.. dat werkt wel beter.

Dit jaar 2022 heeft Rijschool Oirschot wat zaken veranderd:

  1. De leerling plant zelf de rijles
  2. De start van de rijles vanaf adres van Rijschool Oirschot
  3. Begin gemaakt met afbouwen van de wachtlijst, geen nieuwe aanmeldingen meer, tenzij broer of zus van eerdere leerling van Rijschool Oirschot .. als zij willen wachten.. (maar dan nog, dat kost me zeker nog een jaar)

De inflatie – prijzen

Meestal tankt Rijschool Oirschot bij de BP

Af en toe toch naar goedkopere aanbieder gegaan..

In januari 2022 moest ik de lesprijs omhoog zetten, ik had er in 2021 al te lang mee gewacht.

En de prijzen bleven stijgen. In april 2022 moest ik de lesprijs weer omhoog doen..

En de prijzen bleven nog stijgen.. toen heb ik besloten om onnodige kilometers eruit te halen en vanaf rijschool te starten. Daardoor kon ik de rijlesprijs stabiliseren en dat gaf mij meteen meer rust. We zullen zien wat het volgend jaar gaat worden. De prijzen van CBR zijn wel gestegen.

De auto storing

Dit jaar was ook het jaar van het airbaglampje

Veilig & zelfstandig op weg…

Als dat gaat branden, stapt de examinator niet in. De lesauto is verschillende keren terug geweest naar monteur.. maar een paar keer vlak voor het examen brandde het lampje opnieuw. Dankzij een fijne collega en de leasemaatschappij had ik binnen zeer korte tijd toch een vervangende auto, en konden de examens toch doorgaan.

Inmiddels was nieuwe auto besteld, Waren we eindelijk van die Corona af, krijgen we de verschrikkelijke oorlog in de Oekraïne. De bestelde nieuwe auto liet op zich wachten, want het productie proces liep vast door tekort aan materialen. Laten we hopen dat in 2023 de ellende daar op gaat houden. Als het goed is, is mijn Skoda Karoq er wel in januari 2023!